testbank

Vermogen testen

Wij zijn in het bezit van een zogenaamde continu geremde bank van het merk Dynostar. Deze testbank ondersteunt zowel 2-wiel als 4 wiel aangedreven auto’s. De testbank kan tot ruim 1000 pk en een snelheid van 350 km/h meten.

De vermogensbank

De auto wordt opgespannen met de aangedreven wielen op de rol. Ook wordt weer een toeren/snelheid van de rol ijking gedaan. Vervolgens wordt een bepaald toerental ingesteld en de bank regelt de rol op dit toerental af. Dit terwijl de man achter de knoppen vol gas geeft. De rol wordt met behulp van een elektrische stroom afgeremd. De hoeveelheid stroom is een maat voor het vermogen. De vermogenskromme wordt in stappen gemeten waarbij iedere meting even tijd kost om te stabiliseren. Tijdens het meten kunnen alle belangrijke parameters van de motor in de gaten worden gehouden: motorbelasting, ontsteking, mengsel, inlaattemperatuur, motortemperatuur, turbodruk, uitlaattemperatuur enz.. Een goede meting duurt, afhankelijk van de omstandigheden en de motor, 5 tot 15 minuten soms langer. Men verzamelt direct een schat aan gegevens qua gedragingen van de motor.

 

“Onze” hypermoderne vermogensbank, ook geschikt voor 4-wiel aangedreven auto’s, waarmee onder alle omstandigheden gemeten kan worden. Voor de auto staat een groot luchtkanon om de motor “koel” te houden.

Met een continu geremde bank kan men de motor dus onder ALLE omstandigheden meten; bij ieder toerental en iedere stand van het gaspedaal. Zo kan men dus rijsnelheden nabootsen en precies zien hoe de motor zich op dat moment gedraagt. Ook kan men metingen uitvoeren aan een langer vol belaste motor. Dit is met name belangrijk voor JTD motoren met verstelbare schoepen turbo’s (zonder waste gate) om te controleren of de turbodruk bij langdurige volle belasting niet te hoog oploopt. Bij een acceleratiebank kan dat allemaal niet. Men kan met een continu geremde bank echter wel weer acceleratie meten net als bij een acceleratiebank. Echter wordt bij een dergelijk test niet het vermogen gemeten maar gekeken of de motor goed oppakt en niet pingelt tijdens het accelereren.

testbank

Factoren die van invloed zijn op een vermogensmeting:

Motortemperatuur: een “koelere” motor levert meestal meer vermogen dan een te hete motor.

Inlaattemperatuur: warme lucht bevat minder bruikbare zuurstof dan koude lucht.

Luchtvochtigheid: Dit is lastiger. Daar bestaat een bepaalde optimale waarde voor. Vochtige lucht bevat waterdruppeltje die de compressie doen verhogen. Dit geeft meer vermogen. Maar hoe meer vocht hoe minder lucht, dus dan neemt het vermogen weer af.

Luchtdruk: Hoe hoger de luchtdruk hoe meer vermogen

Rolweerstand en temperatuur van banden: Hoe meer weerstand hoe minder vermogen men meet aan de wielen maar hoe groter de correctie is. Echter dankzij het banden profiel kan een in de rijrichting werkende band minder rolweerstanden hebben dan een afremmende band. En juist die afremming bepaalt de vermogenscorrectie naar de krukas. De bandtemperatuur kent een optimaalwaarde ten aanzien van de rolweerstand en grip. Dat verschilt per band.

Versnellingsbaktemperatuur: In de versnellingsbak en aandrijflijn gaat een belangrijk deel van het vermogen verloren. Een hoge olietemperatuur heeft minder wrijving. Tenzij de temperatuur weer te hoog wordt. Ook hier is het zelfde principe van kracht als bij banden. Een aangedreven bak heeft een ander verlies als een remmende bak.

Staat van de motor, uiteraard! Hierbij is de inwendige wrijving van de motor en de compressie het belangrijkst. Maar vergeet ook niet de stand en de staat van de nokkenassen. Met name bij motoren met conische nokkenastandwielen luistert de afstelling van de distributie behoorlijk nauw.

Het zal duidelijk zijn dat we slechts een aantal van deze factoren onder controle hebben. Het verklaart ook waarom niet iedere auto hetzelfde vermogen zal leveren.

Bovenstaande toont aan dat het vermogen meten van een motor een heel precies werk is. Daar is aandacht en kennis voor nodig maar uiteraard ook goede (diagnose)apparatuur. Als klant is moeilijk in te schatten of iemand het goed en serieus doet.

testbank
Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen